• にほんごストーリー Learn Japanese Through Stories with Yuzu

  • 著者: Yuzu's Japanese Podcast
  • ポッドキャスト

にほんごストーリー Learn Japanese Through Stories with Yuzu

著者: Yuzu's Japanese Podcast
  • サマリー

  • Hi, I’m Yuzu! Welcome to my podcast, where Japanese learners worldwide can enjoy stories read by me, with subtitles. I create stories for levels A1 to B1, helping you improve listening skills while enjoying engaging content. Each episode is designed not just by vocabulary difficulty but also by grammar focus. Some stories, for example, avoid te-form or nai-form, allowing step-by-step practice. Listen, read along, and immerse yourself in Japanese at your level!
    Yuzu's Japanese Podcast
    続きを読む 一部表示

あらすじ・解説

Hi, I’m Yuzu! Welcome to my podcast, where Japanese learners worldwide can enjoy stories read by me, with subtitles. I create stories for levels A1 to B1, helping you improve listening skills while enjoying engaging content. Each episode is designed not just by vocabulary difficulty but also by grammar focus. Some stories, for example, avoid te-form or nai-form, allowing step-by-step practice. Listen, read along, and immerse yourself in Japanese at your level!
Yuzu's Japanese Podcast
エピソード
  • #13 [A-1] かばんのポケット
    2025/04/17

    You can find the grammar points used in this episode, along with the full transcript, below in the description.

    This episode features a story designed for A1 beginner-level Japanese learners. The sentences use the です/ます form, and verbs appear only in the ます form. After listening to the story once, try answering some comprehension questions to check your understanding. Following the questions, I explain some potentially difficult words. Finally, you will hear the story again.

    To make your learning more effective, don't just listen repeatedly—try reading aloud with subtitles or practicing shadowing. This podcast also includes a video with subtitles, and you can find the full transcript in the episode description.

    Feel free to leave your thoughts in Japanese in the comments!


    00:00 Story (first time)

    03:21 Questions and Answers

    04:19 Vocabulary recap

    05:33 Story (second time)


    Grammar:

    ・S-から (because)

    *S=Sentence


    Transcript:

    光さんは、仕事の後でデパートに行きました。光さんのかばんは古いです。そして、ポケットも少ないですから、新しいかばんがほしいです。デパートのかばん売り場に来ました。そこには、大きいかばん、小さいかばん、黒いかばん、赤いかばん、かわいいかばん、かっこいいかばん…いろいろなかばんがあります。光さんは、店員さんに聞きました。「シンプルなかばんはありますか。」 店員さんは、茶色いかばんを取りました。「こちらはどうですか。シンプルなかばんです。そして、軽いですよ。」 光さんは、かばんを持ちました。本当に軽いです。でも、ポケットがありません。 「うーん、ポケットがたくさんほしいです。」「なるほど。じゃあ、このかばんはどうですか。中にポケットが4つありますよ。」店員さんは、次にグレーのかばんを取りました。ポケットもたくさんあります。光さんは、かばんの中を見ました。ポケットに、小さい絵があります。ひとつめのポケットは、ペンの絵です。細いポケットですから、ペンにぴったりです。ふたつめのポケットは、鍵の絵です。小さいカラビナがありますから、鍵にぴったりです。みっつめのポケットは、スマートフォンの絵です。少しクッションがありますから、スマホにぴったりです。よっつめのポケットは、チョコレートの絵です。「え、チョコレートのポケットですか。」「はい。デザイナーからのサプライズです。」と、店員さんは笑いました。「面白いですね。じゃあ、このかばんをください。」光さんは、かばんを買いました。それから、チョコレートを買いに行きました。

    続きを読む 一部表示
    9 分
  • #12 [B1] どんぐり泥棒(どろぼう) Onomatopoeia-Practice
    2025/04/10
    You can find the grammar points used in this episode, along with the full transcript, below in the description.In the video subtitles, the onomatopoeic parts are displayed in yellow.This episode features a story designed for B1 intermediate-level Japanese learners. After listening to the story once, try answering some comprehension questions to check your understanding. Following the questions, I explain some potentially difficult words. Finally, you will hear the story again.To make your learning more effective, don't just listen repeatedly—try reading aloud with subtitles or practicing shadowing. This podcast also includes a video with subtitles, and you can find the full transcript in the episode description.00:00 Story (first time)05:12 Questions and Answers06:04 Vocabulary recap08:55 Story (second time)文法:・S-Plain+N (noun-modifier)・V-(ます)+そうだ (looks like; seeming)・V-Plain+と (when)・V-Plain+らしい (looks like; seeming)・V-Plain+なんて (such as, things like, emphasis)・V-imperative form・V-て+いる+ところ (in the process of doing; in the middle of doing)・V-ずに=V-ないで・V-Plain+ような(気がする) (have a feeling that; feels like; seems like; think that ~)・V1-(ます)ながらV2 (V1 and V2 are done at the same time)*V=Verb, S=Sentenceスクリプト:どんぐり泥棒ここは、ひらひらと落ち葉が舞う秋の森です。リスたちは大忙しで、せっせとどんぐりを集めていました。ぽっちゃりしたリスのポコは、とっても食いしん坊です。「これでこの冬は、ゴロゴロできるぞ!」と、大きなどんぐりをドサドサと巣に運んでいます。巣の中には、樹皮や木の枝がぎっしりと敷かれていて、ぬくぬく過ごせそうです。ところが、翌朝ポコが目覚めると、巣の中に置いてあったどんぐりが、すっからかんになっていました。ポコはハッとして、「…どんぐり泥棒!?」と叫んで、あたふたしています。そこに、ほっそりしたリスのチョロがスタスタとやってきました。「どうしたの?朝からバタバタしちゃって。」 「どんぐりが消えたんだ!」ポコがオロオロしながら言うと、ョロは「それは大変だ!」と言って、どこからかさっと探偵帽を取り出してかぶりました。犯人探しの準備はばっちりです。まずは現場検証です。ポコの巣の前には、パラパラとどんぐりのかけらが落ちていました。「なるほど、犯人はこの道を通ったらしい…」チョロはぶつぶつと独り言を言いながら、歩いています。その後ろをポコもバタバタとついていきました。しばらく進むと、地面に小さな足跡がポツポツと残っていました。チョロは立ち止まって、地面をペタペタと触ってみました。「ポコ、これはタヌキの足跡だよ!」とチョロが言うと、ポコは 「ぼくのどんぐりを盗むなんて、許せない!」とプンプン怒って、足跡を追ってビュンビュン走っていきました。またしばらく進むと、木の根元にぽっかりと大きな穴が開いていました。「きっとここにタヌキがいるけど、入るのは怖いな…どうしよう…」とチョロがソワソワしていると、中から「もぐもぐ…おいしいなぁ」という声が聞こえてきました。「おい!ぼくのどんぐり返せ!」ポコがズカズカと穴に入っていくと、ふくふくと太ったタヌキが、どんぐりをムシャムシャ食べていました。ポコと目が合ったタヌキが、「あ、いや、これは、その…」とモゴモゴ言っているところに、ポコが「泥棒ー!!」と叫びながらガバッと飛びかかりました。「ごめんなさい!ごめんなさい!」必死に謝っているタヌキをよく見ると、それはポコの友だちのポンタでした。「ポンタじゃないか!」「ポコの巣でどんぐりを見つけて、どうしても食べたくなって、後でぼくのクルミをお返しに持っていこうと思ってたんだ…」「それならこっそり盗んだりせずに、声をかけてくれたらよかったじゃないか。」「かけたよ!『ポコ、どんぐりを分けてくれないか』って。そうしたら、ポコが全部持っていっていいって言ってくれたじゃないか!」話をじっと聞いていたチョロがクスクス笑って言いました。「ポコ、寝ぼけてたんじゃない?」「そう言われると、昨日の夜ウトウトしているときに、誰かと話したような…」 チョロは探偵帽をくるくるっと回しながら、「事件解決だね!」と得意げに言いました。ポコはまだ半信半疑でしたが...
    続きを読む 一部表示
    14 分
  • #11 [A2/B1] 古い民家の夜(ふるいみんかのよる) Intransitive & Transitive Verb Practice
    2025/04/03

    You can find the grammar points used in this episode, along with the full transcript, below in the description.

    In this story, you can naturally learn pairs of intransitive and transitive verbs. In the subtitles of the video, intransitive verbs are shown in yellow, and transitive verbs are shown in green.

    This episode features a story designed for A2/B1 intermediate-level Japanese learners. After listening to the story once, try answering some comprehension questions to check your understanding. Following the questions, I explain some potentially difficult words. Finally, you will hear the story again.To make your learning more effective, don't just listen repeatedly—try reading aloud with subtitles or practicing shadowing. This podcast also includes a video with subtitles, and you can find the full transcript in the episode description.


    00:00 Story (first time)

    03:15 Questions and Answers

    04:19 Vocabulary recap

    05:55 Story (second time)


    文法:

    ・S-plain+N (noun-modifier)

    ・V-る+ことにする (to decide on)

    ・V-(よ)うとする (try to; attempt to; be about to ~)

    ・V-ちゃう (to do by accident. Casual version of V-てしまう)

    ・S-plain+ようだ (seems; look like; appears like)

    ・V-(ら)れる (passive)


    スクリプト:

    古い民家の夜あすかさんとまことさんは、ホテルの予約サイトでみつけた古い民家に泊まっています。その夜、2人はリビングで映画を見ることにしました。ソファに座って、映画を見ようとしたそのとき、突然、部屋の電気が消えました。「わっ、電気が消えた!」あすかさんは驚きました。「あ、ごめん。私が消しちゃったみたい。この電気のリモコンを、テレビのリモコンと間違えちゃった。」電気は消えたのではなくて、まことさんが消しただけのようです。映画を見た後で、2人はリビングにたくさん飾られている絵を見ていました。そのとき、本が1冊、棚から落ちました。「わっ、本が落ちた!」あすかさんが言いました。「あ、ごめんごめん。私の肘が当たって落としちゃったみたい。」まことさんは本を拾いました。本は落ちたのではなくて、まことさんが落としただけのようです。今度は、ダイニングの方から「ガタッ!」という音が聞こえました。 「わっ、椅子が動いた!」 「今度は私、動かしてないけど…」 「まあ、でも古い家だから、私たちが歩いた振動で、動いちゃったのかもね。」2人がダイニングでお茶を飲もうとしたとき、あすかさんのスマホから小さな声が聞こえました。「こんばんは…」 「えっ!? 今の聞こえた?」 「私たちの他に誰かいるの…?」2人は顔を見合わせました。「新しいアップデートがあります。今すぐインストールしますか。」「ああっ、スマホのアシスタントか!」あすかさんがスマホを見ると、『音声アシスタントが起動しました』と画面に表示されていました。「びっくりしたね。」 「あれ、あそこの窓、ちょっと開いてない?あすか、さっき窓開けた?」 「え、私は開けてないけど…」 「ちょっと怖いね…」スマホ:「わかりました。『ちょっと怖い話』を検索します。」「やめてー!!!!」

    続きを読む 一部表示
    9 分

にほんごストーリー Learn Japanese Through Stories with Yuzuに寄せられたリスナーの声

カスタマーレビュー:以下のタブを選択することで、他のサイトのレビューをご覧になれます。